Kaakkois-Suomeen ja Lappiin ennustetaan vaikeaa kelirikkokevättä

Kelirikko on jokakeväinen haaste yleisillä ja yksityisillä teillä. Metsätaloudelle kelirikosta koituvat lisäkustannukset ovat vuosittain kymmeniä milj. euroja.
Kelirikko on tien kantavuuden ja kulkukelpoisuuden tilapäistä heikkenemistä. Se johtuu roudasta tai runsaista sateista. Kelirikko jaetaan pinta-, runko- ja syyskelirikkoon. Mitä paremmassa kunnossa tie on, sitä nopeammin se kuivaa ja sitä vähemmän kelirikko vaivaa.
Keväisin roudan sulaessa tiet ovat haavoittuvimmillaan; tien rakenteeseen jäätynyt vesi alkaa sulaa, mutta se ei pääse haihtumaan ja virtaamaan nopeasti pois. Näin rakenteessa oleva vesi heikentää kantavuutta ja tie voi antaa kokonaan periksi raskaiden ajoneuvojen alla.
Painorajoitukset suojaavat teitä rikkoutumiselta, mutta haittaavat samalla liikennettä. Rajoituksista saa suurimman hyödyn, kun ne kohdennetaan juuri sille ajalle, jolloin rajoitusten käyttö on perusteltua. Tilapäisen liikennemerkin asettaminen on tiekunnan asia ja velvollisuus. Pahat kelirikko-ongelmat voivat kieliä myös perusparannustarpeesta. Onko metsätie käyttötarkoitustaan vastaavassa kunnossa?
Kelirikon määrä vaihtelee merkittävästi sekä alueellisesti että vuosittain. Siihen vaikuttavat tien rakenteen lisäksi edellisen syksyn ja alkutalven sää- ja kosteustilanne, mutta myös roudan sulamisolosuhteet keväällä. Teiden sulaminen on alkanut ja etenee vauhdilla. Tämän kevään kelirikosta ennustetaan vaikeaa Kaakkois-Suomeen ja Lappiin, vaikeampaa kuin muualle maahan. Aurinko ja yöpakkaset voisivat pelastaa tilanteen, mutta sade olisi sorateille myrkkyä.

Ukko Bamberg
projektiasiantuntija
Kaakkois-Suomen yksityistiestön
parantaminen – hanke